Details
Naam
J.A. Snellebrand
Aantal afbeeldingen: 10
IntroductieAntonie Snellebrand vormde samen met Adolph Eibink een sterk duo: van 1916 tot 1949 hadden zij een gezamenlijk architectenbureau.
NaamJan Antonie Snellebrand
GeborenAmsterdam 03-11-0891
Gestorven03-08-1963
Beroep(en)Architect, Meubelontwerper
BiografieHet werk van Jan Snellebrand is nauwelijks los te zien van dat van Adolph Eibink (1893 - 1975). Een groot deel van hun werkzame leven, van 1916 tot 1949, hadden zij een gezamenlijk architectenbureau. Behalve woningen ontwierpen zij ook meubilair.
Eibink en Snellebrand werden tussen 1910 en 1914 opgeleid als kunstnijverheidontwerpers aan de Ouellinusschool in Amsterdam. Eibink werkte vervolgens nog enige tijd bij de belangrijke beeldhouwer en sierkunstenaar Rien Hack. In 1916 begonnen zij een architectenbureau, hoewel hun werk tot dan toe hoofdzakelijk had bestaan uit het ontwerpen van meubelen en interieurs. Met hun eerste gezamenlijke ontwerp uit 1916, van een zeer expressieve kerk in Amsterdamse School-stijl voor het dorp Elshout, zouden ze internationale bekendheid verwerven. De kerk, die nooit werd uitgevoerd, is in veel overzichtsliteratuur te vinden als voorbeeld van de architectuur van de Amsterdamse School en het internationale expressionisme.
Eibink en Snellebrand waren zowel organisatorisch als artistiek betrokken bij de vorming van de Amsterdamse School en de vereniging Architectura et Amicitia. Zij ontwierpen zowel grillige meubelen met expressieve decoraties als eenvoudige, naar het boerenmeubel neigende exemplaren. Ook hun ontwerpen voor gebouwen sloten aan bij dat van de expressionistische Amsterdamse School, waarbij zij gebruik maakten van baksteen, rieten daken en organisch gevormde plattegronden. Vanaf de jaren twintig richtten zij zich op een eenvoudiger vormgeving met gebruik van rechthoekige vormen die soms visueel in elkaar geschoven leken. Hiermee sloten zij zich net als andere Amsterdamse School ontwerpers als Piet Kramer en Henk Wijdeveld aan bij ontwerpers als Alons, Dudok, Spanjaard en Wouda die in de stijl van de Internationale art deco waren gaan ontwerpen. Na hun Amsterdamse School periode ontwierpen zij bijvoorbeeld de VARA studio in Hilversum (1930-1946), een eigenzinnig mix van zakelijke en formele kenmerken. In Heerlen en Hoensbroek bouwden zij scholen (1930-1932) in een strakke geometrische stijl met traditionele en moderne elementen. In 1933 verbouwden zij het zwembad aan de Heiligeweg in Amsterdam.
Na de Tweede Wereldoorlog werd Snellebrand docent, later directeur, aan de Academie van Bouwkunst in Amsterdam, waar hij zich inzette voor vernieuwing van het architectuuronderwijs. Hij verloor echter nooit de band met de actuele ontwerppraktijk. Zo werkte hij samen met de jonge Piet Blom. Snellebrands Willem Dreeshuis in Amsterdam, in het midden van de jaren vijftig ontworpen, was niet alleen een voorbeeld van een radicale vernieuwing in het denken over bejaardenhuisvesting, maar laat ook een nieuwe architectuur zien, waarin de ideeën van Team X en de Forumgroep reeds doorklinken.
Tot de Amsterdamse School ontwerpen van Eibink en Snellebrand behoren enkele landhuizen in en rond Blaricum, Loosdrecht en Bergen (NH), Elly's huisje in Driehuis en een slijterij in Bergen (NH). Pas in 1929 bracht een ontwerp voor een woningbouwcomplex het tot uitvoering. Dit ligt aan het Stadionplein te Amsterdam en vormt nog slechts een verre echo van de Amsterdamse School. Midden jaren twintig omvatte het oeuvre van Eibink en Snellebrand overigens vooral meubels en andere interieurstukken. De rijke uitstraling van de expressieve en zeer gedetailleerde interieurontwerpen waren populair onder kapitaalkrachtige opdrachtgevers. Veel van hun bewaard gebleven meubels bevinden zich in de collectie van het Instituut Collectie Nederland.
De tekst voor deze bijdrage is grotendeels ontleend aan de BONAS uitgave.
Eibink en Snellebrand werden tussen 1910 en 1914 opgeleid als kunstnijverheidontwerpers aan de Ouellinusschool in Amsterdam. Eibink werkte vervolgens nog enige tijd bij de belangrijke beeldhouwer en sierkunstenaar Rien Hack. In 1916 begonnen zij een architectenbureau, hoewel hun werk tot dan toe hoofdzakelijk had bestaan uit het ontwerpen van meubelen en interieurs. Met hun eerste gezamenlijke ontwerp uit 1916, van een zeer expressieve kerk in Amsterdamse School-stijl voor het dorp Elshout, zouden ze internationale bekendheid verwerven. De kerk, die nooit werd uitgevoerd, is in veel overzichtsliteratuur te vinden als voorbeeld van de architectuur van de Amsterdamse School en het internationale expressionisme.
Eibink en Snellebrand waren zowel organisatorisch als artistiek betrokken bij de vorming van de Amsterdamse School en de vereniging Architectura et Amicitia. Zij ontwierpen zowel grillige meubelen met expressieve decoraties als eenvoudige, naar het boerenmeubel neigende exemplaren. Ook hun ontwerpen voor gebouwen sloten aan bij dat van de expressionistische Amsterdamse School, waarbij zij gebruik maakten van baksteen, rieten daken en organisch gevormde plattegronden. Vanaf de jaren twintig richtten zij zich op een eenvoudiger vormgeving met gebruik van rechthoekige vormen die soms visueel in elkaar geschoven leken. Hiermee sloten zij zich net als andere Amsterdamse School ontwerpers als Piet Kramer en Henk Wijdeveld aan bij ontwerpers als Alons, Dudok, Spanjaard en Wouda die in de stijl van de Internationale art deco waren gaan ontwerpen. Na hun Amsterdamse School periode ontwierpen zij bijvoorbeeld de VARA studio in Hilversum (1930-1946), een eigenzinnig mix van zakelijke en formele kenmerken. In Heerlen en Hoensbroek bouwden zij scholen (1930-1932) in een strakke geometrische stijl met traditionele en moderne elementen. In 1933 verbouwden zij het zwembad aan de Heiligeweg in Amsterdam.
Na de Tweede Wereldoorlog werd Snellebrand docent, later directeur, aan de Academie van Bouwkunst in Amsterdam, waar hij zich inzette voor vernieuwing van het architectuuronderwijs. Hij verloor echter nooit de band met de actuele ontwerppraktijk. Zo werkte hij samen met de jonge Piet Blom. Snellebrands Willem Dreeshuis in Amsterdam, in het midden van de jaren vijftig ontworpen, was niet alleen een voorbeeld van een radicale vernieuwing in het denken over bejaardenhuisvesting, maar laat ook een nieuwe architectuur zien, waarin de ideeën van Team X en de Forumgroep reeds doorklinken.
Tot de Amsterdamse School ontwerpen van Eibink en Snellebrand behoren enkele landhuizen in en rond Blaricum, Loosdrecht en Bergen (NH), Elly's huisje in Driehuis en een slijterij in Bergen (NH). Pas in 1929 bracht een ontwerp voor een woningbouwcomplex het tot uitvoering. Dit ligt aan het Stadionplein te Amsterdam en vormt nog slechts een verre echo van de Amsterdamse School. Midden jaren twintig omvatte het oeuvre van Eibink en Snellebrand overigens vooral meubels en andere interieurstukken. De rijke uitstraling van de expressieve en zeer gedetailleerde interieurontwerpen waren populair onder kapitaalkrachtige opdrachtgevers. Veel van hun bewaard gebleven meubels bevinden zich in de collectie van het Instituut Collectie Nederland.
De tekst voor deze bijdrage is grotendeels ontleend aan de BONAS uitgave.
BronnenArjan van de Pijpekamp en Bregit Jansen, A. Eibink (1893-1975), J.A. Snellebrand (1891-1963) (BONAS, 2003).
Gerelateerde personen
Gerelateerde objecten