Details
Naam
Hoefijzer Jan Willem Brouwersstraat-Concertgebouwplein, Amsterdam
Aantal afbeeldingen: 45
IntroductieWat veel muziekliefhebbers kennen en bewonderen, maar waar maar weinigen het fijne van weten. Tot nu! Architect Ernst Roest moet een muzikaal man geweest zijn.
AdresJan Willem Brouwersstraat 3-25, Concertgebouwplein 4-16
Postcode(s)1071
PlaatsAmsterdam
LandNederland
Vervaardiger Ernst Roest (Architect)
Datum1925 - 1929
Huidige staatDeels of volledig gerenoveerd
Huidige eigenaarMeerdere particuliere eigenaren
Oorspronkelijke functieRijtjeshuizen
Huidige functieGemengde bestemming: woningen en winkels/bedrijfsruimtes
Type objectGebouw
AchtergrondHet gaat om twee symmetrische blokken in verstrakte Amsterdamse School-stijl aan de Jan Willem Brouwersstraat en het Concertgebouwplein die als een hoefijzer achter het Concertgebouw liggen en pal hierachter bijeenkomen met een centraal deel dat twee torens heeft. Beter gesitueerde burgers konden op de woningen inschrijven, waarna zij konden worden aangepast aan hun wensen. De panden hebben daardoor uiteenlopende breedtes en ook zijn de gevels rijker of minder rijk gedecoreerd. Voor de bouw lag hier de tuin van het Concertgebouw. De huizen verbergen de gebogen achterkant van het Concertgebouw, die op de begane grond de Spiegelzaal en op de eerste verdieping de Kleine Zaal bevat. Felix Rottenberg schreef in maart 2014 in Ons Amsterdam: " 'Arme luyden’ hebben er jaren om getreurd. Want zij konden nu niet meer gratis in de Concertgebouwtuin naar de concerten in de Kleine Zaal luisteren."
BeschrijvingIn geen complex of gebouw van Roest in Amsterdam is sprake van zo veel expressieve kenmerken bij elkaar. De vorm (overal rondingen) is bijzonder. De twee torens zijn gebouwd naar voorbeeld van torens die we elders in de jaren 20-wijken van de hoofdstad ook zien, bijvoorbeeld verderop aan het Valeriusterras (architect Rutgers). Hoewel het gebouw een eenheid lijkt, hebben beide zijden van het hoefijzer verschillende details en ze zijn waarschijnlijk dan ook niet gelijktijdig gebouwd.
Zeer fraai is het gebruik van verschillende soorten baksteen die op verschillende manieren zijn gemetseld. Er zijn mooie houten kozijnen en voordeuren en hier en daar is (zeer abstract) glas in lood bewaard, zowel binnen als buiten, bijvoorbeeld in en boven voordeuren. Het meest opvallende zijn wel de haast organische gietijzeren objecten links en rechts van een aantal voordeuren - zéér Amsterdamse School! - alsmede de randen van oranje bakstenen balletjes bij die zelfde voordeuren.
Zeer fraai is het gebruik van verschillende soorten baksteen die op verschillende manieren zijn gemetseld. Er zijn mooie houten kozijnen en voordeuren en hier en daar is (zeer abstract) glas in lood bewaard, zowel binnen als buiten, bijvoorbeeld in en boven voordeuren. Het meest opvallende zijn wel de haast organische gietijzeren objecten links en rechts van een aantal voordeuren - zéér Amsterdamse School! - alsmede de randen van oranje bakstenen balletjes bij die zelfde voordeuren.
InterieurIn meerdere panden, waaronder Hotel Trianon, Heemskerk Suites en Kliniek Oud Zuid, is mooi abstract glas in lood te vinden. Heemskerk Suites kent bovendien een trap met een fraaie leuning en een bijzondere haardpartij, door de eigenaar liefdevol gerestaureerd en onderhouden.
Recente ontwikkelingenDe gebouwen hebben gemengde bestemmingen. Er bevinden zich zowel woningen als hotels, kantoren, een restaurant en een kliniek. Met name de zuidgevel is mooi opgeknapt en gereinigd.
Bronnen
Gerrit Vermeer, Ben Rebel en Vladimir Stissi, Historische gids van Amsterdam. Stadsuitbreidingen 1960-1935 (Uitgeverij Bas Lubberhuizen (Amsterdam 2010).
Ingezonden door Gert-Jan Lobbes
Professionele of persoonlijke bandDeze panden vormen een hoogtepunt in het werk van Roest. Zij staan niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk in de schaduw van het Concertgebouw. Het zijn zelfs geen gemeentelijke monumenten! Terwijl ze toch zo bijzonder zijn, door hun vorm en details.
Gerelateerde objecten