Details
Name
Theo van Reijn
Number of images: 22
IntroductionDe beeldhouwer Theo van Reijn heeft onder andere beeldhouwwerk verzorgd aan Amsterdamse Schoolgebouwen.
NameTheo van Reijn
BornBreda 1884
Died1954
OccupationsBeeldhouwer, Meubelontwerper
BiographyVan Reijn, geboren in 1884, volgde in 1905 lessen aan de Rijksacademie van beeldende kunsten te Amsterdam, bij onder anderen Bart van Hove. In 1911 won hij de Prix de Rome en hij studeerde vervolgens enige tijd in Rome en Parijs.
Van Reijns beeldhouwwerken zijn aan meerdere Amsterdamse School gebouwen te vinden, waaronder scholen en kerken van Cornelis Kruyswijk. Naast bouwsculpturen maakte hij veel toegepast werk in de stijl van de Amsterdamse School, zoals klokken, lampvoeten, deurkloppers en doopvonten. Hij maakte portretten van onder anderen Aart van Dobbenburgh, Heike Kamerlingh Onnes, Willem Kromhout, Maria Montessori en Jac. P. Thijsse.
Verder ontwierp hij eind jaren 30 beelden voor het Amstelstation in Amsterdam, zowel aan de gevel als in de hal. Zijn vroege werken worden wel als abstract-symbolisch aangeduid. Na 1926 ontwikkelde Van Reijn, onder invloed van de Franse beeldhouwers Despiau en Maillol zijn stijl uiteindelijk tot wat dagblad De Waarheid in 1949 noemde "een bezield realisme". Na de Tweede Wereldoorlog ontving de beeldhouwer enige opdrachten voor oorlogsmonumenten.
Van Reijns beeldhouwwerken zijn aan meerdere Amsterdamse School gebouwen te vinden, waaronder scholen en kerken van Cornelis Kruyswijk. Naast bouwsculpturen maakte hij veel toegepast werk in de stijl van de Amsterdamse School, zoals klokken, lampvoeten, deurkloppers en doopvonten. Hij maakte portretten van onder anderen Aart van Dobbenburgh, Heike Kamerlingh Onnes, Willem Kromhout, Maria Montessori en Jac. P. Thijsse.
Verder ontwierp hij eind jaren 30 beelden voor het Amstelstation in Amsterdam, zowel aan de gevel als in de hal. Zijn vroege werken worden wel als abstract-symbolisch aangeduid. Na 1926 ontwikkelde Van Reijn, onder invloed van de Franse beeldhouwers Despiau en Maillol zijn stijl uiteindelijk tot wat dagblad De Waarheid in 1949 noemde "een bezield realisme". Na de Tweede Wereldoorlog ontving de beeldhouwer enige opdrachten voor oorlogsmonumenten.
Related people
Related objects