Details
Name
Max Nauta
Number of images: 7
IntroductionMax Nauta was bekend om zijn schilderijen, studies van folklore en klederdracht, portretten en glas-in-lood.
NameMax Nauta
BornDeventer 1896
DiedAmsterdam 1957
OccupationsKunstenaar
BiographyNauta kreeg zijn eerste tekenlessen van de architect L. Groen te Alkmaar. Hij bezocht er de ambachtsschool. Dankzij een beurs van koningin Wilhelmina kon hij studeren aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Op studiereis bezocht Nauta onder meer Tsjechië, waar hij twee jaar verbleef.
Vanaf 1926, terug in Amsterdam, werd Nauta's werk beïnvloed door George Hendrik Breitner, later meer door de Fransman Charles Daubigny, Carolus Durand en de Engelsman William Turner. Nauta en zijn vrouw reisden veel, ze bezochten buitenlandse musea. Hij kreeg waardering voor zijn krachtige portretten geïnspireerd door de grote Engelse portrettisten.
Na de bevrijding kreeg Nauta vele eervolle opdrachten voor officiële portretten. Hoogtepunt was het portret van Winston Churchill uit 1955.
Als glazenier komt het gevoel voor symboliek en allegorie van Nauta het best tot zijn recht. Hij probeerde de straling van de glaskunst van de middeleeuwse kathedralen te bereiken door gekleurd glas te gebruiken als ondergrond voor de beschildering, waarbij de gewenste vorm en betekenis de doorslag gaven. Hierdoor rijst zijn werk uit boven de art deco, waar het sporen van draagt. Voor de technische uitvoering van zijn ontwerpen werkte hij samen met diverse Haarlemse glasateliers, waaronder Schrier en De Ru. Hoogtepunten in zijn oeuvre als glazenier zijn te vinden in de Grote Kerk van Den Haag, het voormalige NCRV-gebouw te Hilversum, de Nederlandse kerk Austin Friars in Londen, het voormalige Shell Laboratorium in Amsterdam Noord en in St. Andrew, Roxbourne, in Engeland.
Vanaf 1926, terug in Amsterdam, werd Nauta's werk beïnvloed door George Hendrik Breitner, later meer door de Fransman Charles Daubigny, Carolus Durand en de Engelsman William Turner. Nauta en zijn vrouw reisden veel, ze bezochten buitenlandse musea. Hij kreeg waardering voor zijn krachtige portretten geïnspireerd door de grote Engelse portrettisten.
Na de bevrijding kreeg Nauta vele eervolle opdrachten voor officiële portretten. Hoogtepunt was het portret van Winston Churchill uit 1955.
Als glazenier komt het gevoel voor symboliek en allegorie van Nauta het best tot zijn recht. Hij probeerde de straling van de glaskunst van de middeleeuwse kathedralen te bereiken door gekleurd glas te gebruiken als ondergrond voor de beschildering, waarbij de gewenste vorm en betekenis de doorslag gaven. Hierdoor rijst zijn werk uit boven de art deco, waar het sporen van draagt. Voor de technische uitvoering van zijn ontwerpen werkte hij samen met diverse Haarlemse glasateliers, waaronder Schrier en De Ru. Hoogtepunten in zijn oeuvre als glazenier zijn te vinden in de Grote Kerk van Den Haag, het voormalige NCRV-gebouw te Hilversum, de Nederlandse kerk Austin Friars in Londen, het voormalige Shell Laboratorium in Amsterdam Noord en in St. Andrew, Roxbourne, in Engeland.
SourcesPluym, Willem van der; M. Muller; Emile van Loo: Max Nauta. Amsterdam, Het Hollandsche Uitgevershuis, 1948.
Related people
Related objects