Details
Name
Willem Bogtman
Number of images: 26
IntroductionGlas-in-loodkunstenaar en oprichter van atelier Willem Bogtman in Haarlem.
NameWillem Bogtman
BornBergen 07-02-1882
DiedHaarlem 24-09-1955
OccupationsGlaskunstenaar, Ontwerper
BiographyWillem Bogtman (Bergen (NH), 27 februari 1882 – Haarlem, 24 september 1955) was een Nederlandse grafisch ontwerper, glasschilder, monumentaal kunstenaar, glazenier en vervaardiger van mozaïeken.
Bogtman volgde een opleiding voor rijtuigschilder en daarna de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten en ging in Steenwijk lesgeven als leraar tekenen. Hij werkte daar ook als ontwerper voor de Eerste Steenwijker Kunst Aardewerk Fabriek (ESKAF). Na zijn huwelijk met de Steenwijkse Grietje Wicherson wordt hij leraar tekenen in Haarlem. In 1912 begint hij aldaar een atelier voor glas in lood en gebrandschilderd glas.
De grote doorbraak in het werk van Bogtman was de gigantische opdracht voor het maken van een overkapping van het Scheepvaarthuis te Amsterdam. Deze overkapping is 106 m² groot. Veel grote opdrachten volgden, met name van rederijen (luxe passagiersschepen). Hij legde zich steeds meer toe op het ontwerpen van ramen en lampen, die overal in Nederland te vinden zijn. Er zijn meer dan 4500 ontwerpen bekend.
De naam van Bogtman is onlosmakelijk verbonden met de Amsterdamse School. De ramen en lampen leenden zich goed voor de typische kleuren- en vormentaal van deze stroming. Vele particuliere villa's uit die tijd hebben één of meer ramen van Bogtman, onder meer in Bergen aan Zee (Huize Glory, voorheen 'Villa Russenduin'), Haarlem, Heemstede en Amersfoort. Behalve in het Scheepvaarthuis zijn grote ensembles naar ontwerp van Bogtman te vinden in de Rav Aron Schuster Synagoge in Amsterdam (architect Elte) en in de Remonstrantse kerk Vrijburg (architect Roodenburgh). In Bergen aan Zee voerde hij voor het Vredeskerkje ramen naar ontwerp van G.F. la Croix uit. In Steenwijk zijn diverse panden voorzien van glas in lood van Bogtman. Het voormalige Zeemanshuis in Amsterdam heeft ook meerdere ramen uit het atelier, evenals het voormalige café-restaurant Dorrius.
De duizenden ontwerpen en het bedrijfsarchief met alle opdrachten van het glas-in-loodatelier zijn in eind 2017 door de familie in beheer gegeven aan het Noord-Hollands Archief te Haarlem.
Bogtman volgde een opleiding voor rijtuigschilder en daarna de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten en ging in Steenwijk lesgeven als leraar tekenen. Hij werkte daar ook als ontwerper voor de Eerste Steenwijker Kunst Aardewerk Fabriek (ESKAF). Na zijn huwelijk met de Steenwijkse Grietje Wicherson wordt hij leraar tekenen in Haarlem. In 1912 begint hij aldaar een atelier voor glas in lood en gebrandschilderd glas.
De grote doorbraak in het werk van Bogtman was de gigantische opdracht voor het maken van een overkapping van het Scheepvaarthuis te Amsterdam. Deze overkapping is 106 m² groot. Veel grote opdrachten volgden, met name van rederijen (luxe passagiersschepen). Hij legde zich steeds meer toe op het ontwerpen van ramen en lampen, die overal in Nederland te vinden zijn. Er zijn meer dan 4500 ontwerpen bekend.
De naam van Bogtman is onlosmakelijk verbonden met de Amsterdamse School. De ramen en lampen leenden zich goed voor de typische kleuren- en vormentaal van deze stroming. Vele particuliere villa's uit die tijd hebben één of meer ramen van Bogtman, onder meer in Bergen aan Zee (Huize Glory, voorheen 'Villa Russenduin'), Haarlem, Heemstede en Amersfoort. Behalve in het Scheepvaarthuis zijn grote ensembles naar ontwerp van Bogtman te vinden in de Rav Aron Schuster Synagoge in Amsterdam (architect Elte) en in de Remonstrantse kerk Vrijburg (architect Roodenburgh). In Bergen aan Zee voerde hij voor het Vredeskerkje ramen naar ontwerp van G.F. la Croix uit. In Steenwijk zijn diverse panden voorzien van glas in lood van Bogtman. Het voormalige Zeemanshuis in Amsterdam heeft ook meerdere ramen uit het atelier, evenals het voormalige café-restaurant Dorrius.
De duizenden ontwerpen en het bedrijfsarchief met alle opdrachten van het glas-in-loodatelier zijn in eind 2017 door de familie in beheer gegeven aan het Noord-Hollands Archief te Haarlem.
SourcesHenk Spreen, Willem Bogtman glazenier (1996).
Scheen 1969-1970 , dl. 1, p. 119.
Titus M. Eliëns, Marjan Groot, Frans Leidelmeyer, Dutch Decorative Arts (V+K Publishing, Bussum), p. 210.
P. M. J. Jacobs, Beeldend Nederland Biografisch Handwoordenboek (1993).
Jos de Ley, 'Kunstnijverheidsatelier Bogtman in Hilversum (1917-1935). Ikat-weefsels en gebatikt celluloid'. In Hilversums Historisch Tijdschrift Eigen Perk nr. 3, 2016.
Scheen 1969-1970 , dl. 1, p. 119.
Titus M. Eliëns, Marjan Groot, Frans Leidelmeyer, Dutch Decorative Arts (V+K Publishing, Bussum), p. 210.
P. M. J. Jacobs, Beeldend Nederland Biografisch Handwoordenboek (1993).
Jos de Ley, 'Kunstnijverheidsatelier Bogtman in Hilversum (1917-1935). Ikat-weefsels en gebatikt celluloid'. In Hilversums Historisch Tijdschrift Eigen Perk nr. 3, 2016.
Links
Related people
Related objects