Details
Name
Hotel Lucullus (vm), Leerdam
Number of images: 2
IntroductionHotel 'Lucullus' kreeg recent een nieuwe bestemming.
AddressVlietskant 46
Postal code(s)4141 CM
PlaceLeerdam
CountryNederland
Creator Albert van Essen (Architect)
Production date1934
Current conditionDeels of volledig gerestaureerd
ClientOnbekend
Current ownerParticuliere eigenaar
Original usageHotel
Current usageGemengde bestemming: woningen en ruimte(s) met een publieke functie (bijv. school, buurthuis of weggeefwinkel)
Object typeGebouw
BackgroundDit pand in het centrum van Leerdam werd in 1934 gebouwd als hotel restaurant naar ontwerp van architect Albert van Essen uit Voorburg. Jeannette Versluis-Van Eck noemt als ontwerper J.C. Verhagen, vermoedelijk omdat de ontwerper in 2007 nog niet bekend was. Het ontwerp wordt echter besproken in de monografie over Van Essen uit 2019. Bovendien lijkt het gebouw sprekend op het voormalige Café-restaurant Vronesteyn in Voorburg, een ontwerp van Van Essen uit 1933. Met name de torenachtige schoorstenen zijn identiek vormgegeven.
Hotel Lucullus stond lange tijd te boek als 'Bondshotel', een hotel goedgekeurd door de ANWB omdat het aan bepaalde kwaliteitseisen voldeed. De naam Lucullus duidt op een welgestelde kunstminnende Romein, die tevens als lekkerbek bekend stond. Gezien de naam een gasthuis op niveau!
Hotel Lucullus stond lange tijd te boek als 'Bondshotel', een hotel goedgekeurd door de ANWB omdat het aan bepaalde kwaliteitseisen voldeed. De naam Lucullus duidt op een welgestelde kunstminnende Romein, die tevens als lekkerbek bekend stond. Gezien de naam een gasthuis op niveau!
DescriptionDe wispelturigheid en de veelheid van hoeken bij dit uitdagende pand vraagt aan alle kanten om aandacht. De brutale schoorsteen - een vrijwel exacte kopie van de schoorsteen van café-restaurant Vronesteyn in Voorburg - verrijst trots aan het begin van de verspringende hoekgevel en steekt ver boven de bebouwing uit. De daklijn wordt op dit punt doorbroken. Een lager gelegen dak rust op een erker. Deze “uitkijkpost” staat op een latei van een onderliggend raam. Het raam vormt vervolgens weer een verbintenis met de ramen naast de hoofdingang. Op deze wijze worden steeds opnieuw accenten aangebracht.
Het hoofdvolume is ontworpen in de stijl van de Nieuwe Haagse School, maar de Amsterdamse Schoolelementen zijn zo talrijk, dat die het beeld overheersen. Passend in dit concept zijn de ornamenten in de glas-in-loodramen, het ronde raam en de halfronde deuren. De verdiepte voeg, in combinatie met de gemêleerde geelrode bakstenen, brengt een levendige uitstraling teweeg. Invloeden van de Nieuwe Zakelijkheid zijn ook aanwezig.
De onderlinge grillige componenten van de architectuur worden verbonden door zeer stabiele strakke lijnen boven en onder de vensters. De gevels van Lucullus worden, van links naar rechts en zelfs om de hoek heen, aaneengeschakeld door steriele lateien, vensterbanken en overstekken. De vensters zijn in de verdiepingen consequent op dezelfde hoogten ingezet. Het smeedwerk en de uitkragende blokprofielen koppelen de losse elementen. De geraffineerde mix van uitbundigheid en eenvoud maken dit pand onvergetelijk.
De gevelsteen is ontworpen door Aad de Heij.
Het hoofdvolume is ontworpen in de stijl van de Nieuwe Haagse School, maar de Amsterdamse Schoolelementen zijn zo talrijk, dat die het beeld overheersen. Passend in dit concept zijn de ornamenten in de glas-in-loodramen, het ronde raam en de halfronde deuren. De verdiepte voeg, in combinatie met de gemêleerde geelrode bakstenen, brengt een levendige uitstraling teweeg. Invloeden van de Nieuwe Zakelijkheid zijn ook aanwezig.
De onderlinge grillige componenten van de architectuur worden verbonden door zeer stabiele strakke lijnen boven en onder de vensters. De gevels van Lucullus worden, van links naar rechts en zelfs om de hoek heen, aaneengeschakeld door steriele lateien, vensterbanken en overstekken. De vensters zijn in de verdiepingen consequent op dezelfde hoogten ingezet. Het smeedwerk en de uitkragende blokprofielen koppelen de losse elementen. De geraffineerde mix van uitbundigheid en eenvoud maken dit pand onvergetelijk.
De gevelsteen is ontworpen door Aad de Heij.
Recent developmentsTot een paar jaar geleden was hier nog een hotel annex grand café gevestigd. Na een grondige renovatie werd in 2016 de functie gewijzigd. Op de begane grond is nu een eetcafé gevestigd, met terras aan de Generaal Pironstraat. Op de 1e verdieping zijn 5 kantoorunits met een royale centrale ruimte gerealiseerd. Op 2e verdieping zijn 2-kamer appartementen.
Sources
Jeannette Versluis-van Eck - 'Art deco architectuur in de Alblasserwaard, Krimpenerwaard, Vijfheerenlanden' - Stichting De Drie Linden, Leerdam, 2007
Ernst Manger, Rosa Visser-Zaggagnini - 'Rijk in eenvoud Albert van Essen' - Voorburg, 2019
Submitted by Gert en Jeannette Versluis - van Eck
Professional or personal relationGert en Jeannette Versluis-Van Eck 2015: Tijdens inventarisatie opgenomen in het boek Art deco in de Waarden.
Gert-Jan Lobbes 2023: informatie bijgewerkt naar aanleiding van de nieuwe bestemming van het pand en de architect.
Gert-Jan Lobbes 2023: informatie bijgewerkt naar aanleiding van de nieuwe bestemming van het pand en de architect.
Related objects