Details
Name
Admariaan, Bloemendaal
Number of images: 43
IntroductionKarakteristiek landhuis met zowel buiten als binnen een rijke vormgeving, waaronder zeer fraai glas in lood.
AddressKennemerweg 12
Postal code(s)2061 HS
PlaceBloemendaal
CountryNederland
Creator Cornelis Christiaan van Beaumont (Architect)
Cornelius van Straaten (Kunstenaar)
Cornelius van Straaten (Kunstenaar)
Production date1925 - 1926
Current conditionDeels of volledig gerenoveerd
ClientA.L. Bonkink
Current ownerParticuliere eigenaar
Original usageLandhuis
Current usageLandhuis
Object typeGebouw, Gemeentelijk monument
BackgroundDe opdracht voor de bouw van deze villa in Bloemendaal werd in 1925 aan architect Van Beaumont gegeven door Adriaan Lourens Bonkink, geboren in 1878. Bonkink was sinds 1905 getrouwd met Maria Petronella Francisca Agatha Breur, geboren in 1870. Bonkink werkte vele jaren als procuratiehouder bij de N.V. Amsterdamsche Ballast Maatschappij. Beide echtgenoten overleden kort na elkaar: zij in januari 1930, hij in november 1930, en werden begraven in Bloemendaal. Hun graf, samen met hun zoon, bestaat nog.
Het huis staat bekend onder twee namen: als 'Zonnehof', vermoedelijk naar de stralende zon in de boogvormige loggia boven de portiek, en als 'Admariaan".
In de zijgevel van het huis herinnert een gevelsteen met de titel 'Admariaan' aan de verbintenis van Adriaan en Maria. De maker van de gevelsteen is onbekend en ook niet terug te vinden in de papieren van het huis. Gezien de veelvuldige samenwerking van Van Beaumont met Marinus Vreugde, zou de steen door Vreugde gemaakt kunnen zijn.
De bouwtekening dateert van oktober 1925. Een bouwtekening uit 1928 schept enige verwarring. Het lijkt erop dat de eigenaren de keuken wilden verbouwen. Wilde men de schuine hoek van de wat klein uitgevallen keuken vervangen door rechte hoeken en daarmee de keuken vergroten? Het lijkt erop dat er uiteindelijk geen verbouwing heeft plaatsgevonden.
Het pand is een gemeentelijk monument.
Het huis staat bekend onder twee namen: als 'Zonnehof', vermoedelijk naar de stralende zon in de boogvormige loggia boven de portiek, en als 'Admariaan".
In de zijgevel van het huis herinnert een gevelsteen met de titel 'Admariaan' aan de verbintenis van Adriaan en Maria. De maker van de gevelsteen is onbekend en ook niet terug te vinden in de papieren van het huis. Gezien de veelvuldige samenwerking van Van Beaumont met Marinus Vreugde, zou de steen door Vreugde gemaakt kunnen zijn.
De bouwtekening dateert van oktober 1925. Een bouwtekening uit 1928 schept enige verwarring. Het lijkt erop dat de eigenaren de keuken wilden verbouwen. Wilde men de schuine hoek van de wat klein uitgevallen keuken vervangen door rechte hoeken en daarmee de keuken vergroten? Het lijkt erop dat er uiteindelijk geen verbouwing heeft plaatsgevonden.
Het pand is een gemeentelijk monument.
DescriptionDe villa ligt op de hoek van de Kennemerweg en de Krullenlaan. Het is in zijn geheel een karakteristiek gebouw, maar kenmerkend zijn de twee expressionistische vogels op de uitgemetselde steunberen van de voorgevel. Op het noordoosten staat een wakkere vogel met de snavel vooruit. Op het noordwesten staat een slapende vogel met de snavel tegen de borst.
Hoewel is geopperd dat de vogels kraaien betreft, maraboes of zelfs schoenbekooievaars, zijn het van nabij gezien beslist raven. De maker van de beelden is onbekend. Van Beaumont werkte vaker samen met Marinus Vreugde. Mogelijk dat hij als beeldhouwer betrokken was. Er is echter ook verwantschap met kleinere soortgelijke beelden van Hildo Krop, hoewel er (nog) geen bewijs is dat Krop deze beelden heeft vervaardigd.
De gevelsteen in de zijgevel met de naam 'Admariaan' toont de golven van de zee die uiteen wijken voor de boeg van een boot - of is het een walvis? Daaronder een grote vogel zwevend met gespreide vleugels. De maker van de gevelsteen in niet bekend. Mogelijk was het Marinus Vreugde.
Het pand heeft een rechthoekige plattegrond met aanbouwen en een uitsparing. De voorgevel is trapeziumvormig, vanwege de kap. Links in de voorgevel een gebogen, overhoekse erker en rechts een overhoekse uitsparing.
De centraal gelegen entree heeft een vlakgedekte luifel, die optisch een uitgemetseld trapeziumvormig vlak draagt. Boven de entree, op de verdieping, een rondboogloggia. In de boogvulling is het reliëf van een stralende zon opgenomen.
Het trappenhuis bevindt zich aan de rechterzijde en is voorzien van zes ramen met glas in lood. De linker zijgevel is deels uitgebouwd en heeft op de verdieping een balkon onder een vlakke luifel, gesteund door bakstenen pijlers. De geblokt gemetselde middenscheiding gaat over in de schoorsteen.
Hoewel is geopperd dat de vogels kraaien betreft, maraboes of zelfs schoenbekooievaars, zijn het van nabij gezien beslist raven. De maker van de beelden is onbekend. Van Beaumont werkte vaker samen met Marinus Vreugde. Mogelijk dat hij als beeldhouwer betrokken was. Er is echter ook verwantschap met kleinere soortgelijke beelden van Hildo Krop, hoewel er (nog) geen bewijs is dat Krop deze beelden heeft vervaardigd.
De gevelsteen in de zijgevel met de naam 'Admariaan' toont de golven van de zee die uiteen wijken voor de boeg van een boot - of is het een walvis? Daaronder een grote vogel zwevend met gespreide vleugels. De maker van de gevelsteen in niet bekend. Mogelijk was het Marinus Vreugde.
Het pand heeft een rechthoekige plattegrond met aanbouwen en een uitsparing. De voorgevel is trapeziumvormig, vanwege de kap. Links in de voorgevel een gebogen, overhoekse erker en rechts een overhoekse uitsparing.
De centraal gelegen entree heeft een vlakgedekte luifel, die optisch een uitgemetseld trapeziumvormig vlak draagt. Boven de entree, op de verdieping, een rondboogloggia. In de boogvulling is het reliëf van een stralende zon opgenomen.
Het trappenhuis bevindt zich aan de rechterzijde en is voorzien van zes ramen met glas in lood. De linker zijgevel is deels uitgebouwd en heeft op de verdieping een balkon onder een vlakke luifel, gesteund door bakstenen pijlers. De geblokt gemetselde middenscheiding gaat over in de schoorsteen.
InteriorEen lange gang, waarvan de vloer en de wand met wit marmer is bekleed, loopt vanaf de voordeur naar de achterdeur. Boven de achterdeur zit een boogvormig glas-in-loodraam. Links van de gang liggen de voorkamer en de achterkamer, van elkaar gescheiden door een en suite met ingebouwde servieskasten. Rechts van de gang liggen de (opvallend kleine) keuken met eigen deur naar buiten in een ondiepe portiek en het trappenhuis. Het trappenhuis wordt verlicht door zes staande glas-in-loodramen, drie langwerpige onder, drie bijna vierkante boven. In de wand van het trappenhuis is ook een ovaal raam met glas in lood aangebracht.
Op meerdere plaatsen in het huis (voordeur, schilderijlijsten) is sprake van houtwerk met motieven van vierkante blokjes. Ook de witmarmeren schouw in de salon heeft geblokte versieringen, maar dan langwerpig.
Het glas in lood is uitgevoerd door de firma Cs van Straaten in Utrecht. Tien panelen en het halfronde bovenlicht boven de achterdeur zijn uitgevoerd in gebrand glas. Andere panelen zijn uitgevoerd in licht getint paars glas. De originele rekening van Van Straaten (583 gulden en 10 cent) is nog aanwezig.
Het gebrandschilderde glas in lood is zeer rijk van kleur met subtiele tinten grijsgroen, paars en geel. De randen bestaan uit grillige, puntige en geblokte motieven. In het centrum zijn figuren gebrand die er organisch uitzien. In het grootste centrale raam van het trappenhuis heeft de centrale figuur een paarse romp, een kop met snavel, uitgeslagen vleugels en lange staarten. Misschien een pijlstaartvogel van boven gezien? Het grote centrale paneel wordt geflankeerd door twee grote panelen met een centraal figuur dat minder makkelijk is te duiden. Dit geldt ook voor de drie kleinere ramen erboven. De organische vormen zijn geheel symmetrisch en daarom niet te identificeren. In de woonkamer vinden we dezelfde figuren terug, echter in net iets andere vorm of kleurstelling: de vleugels van de grootste figuren zijn minder wijd uitgeslagen.
Op meerdere plaatsen in het huis (voordeur, schilderijlijsten) is sprake van houtwerk met motieven van vierkante blokjes. Ook de witmarmeren schouw in de salon heeft geblokte versieringen, maar dan langwerpig.
Het glas in lood is uitgevoerd door de firma Cs van Straaten in Utrecht. Tien panelen en het halfronde bovenlicht boven de achterdeur zijn uitgevoerd in gebrand glas. Andere panelen zijn uitgevoerd in licht getint paars glas. De originele rekening van Van Straaten (583 gulden en 10 cent) is nog aanwezig.
Het gebrandschilderde glas in lood is zeer rijk van kleur met subtiele tinten grijsgroen, paars en geel. De randen bestaan uit grillige, puntige en geblokte motieven. In het centrum zijn figuren gebrand die er organisch uitzien. In het grootste centrale raam van het trappenhuis heeft de centrale figuur een paarse romp, een kop met snavel, uitgeslagen vleugels en lange staarten. Misschien een pijlstaartvogel van boven gezien? Het grote centrale paneel wordt geflankeerd door twee grote panelen met een centraal figuur dat minder makkelijk is te duiden. Dit geldt ook voor de drie kleinere ramen erboven. De organische vormen zijn geheel symmetrisch en daarom niet te identificeren. In de woonkamer vinden we dezelfde figuren terug, echter in net iets andere vorm of kleurstelling: de vleugels van de grootste figuren zijn minder wijd uitgeslagen.
Recent developmentsDe villa wordt door de trotse eigenaren zeer goed onderhouden. Isolatie van de glas-in-loodramen is uitgevoerd.
Sources
Wim Post 'Bouwen aan Bloemendaal. Architectuur en bouwhistorie vanaf 1883' Schuyt & Co, Haarlem, 1997.
Related objects