Details
Name
Mon désir, Overveen
Number of images: 30
IntroductionAchter deze bijzondere woning schuilt een roman.
AddressPrins Hendriklaan 58
Postal code(s)2051 JD
PlaceOverveen
CountryNederland
Creator Cornelis Christiaan van Beaumont (Architect)
Marinus Vreugde (Kunstenaar)
Marinus Vreugde (Kunstenaar)
Production date1929 - 1930
Current conditionDeels of volledig gerenoveerd
ClientWed. C.A. Ris-Slot
Current ownerParticuliere eigenaar
Original usageWoonhuis (vrijstaand)
Current usageWoonhuis (vrijstaand)
Object typeGebouw, Gemeentelijk monument
BackgroundDe opdracht voor de bouw van dit vrijstaande woonhuis in Overveen werd in 1929 gegeven door de weduwe C.A. Ris-Slot. Mevrouw Ris-Slot was geboren in Noordwijk in 1877 als Wesselena Slot. In 1897 trouwde zij met Marinus M. Wolzak, van wie zij scheidde in 1922. In datzelfde jaar trouwde zij in Abcoude-Proostdij met Carel Adolph Ris, gezagvoerder bij de Koninklijke Paketvaart. Ris trouwde ook voor de tweede keer. Hun huwelijk duurde helaas maar kort: op 29 januari 1924 overleed Ris in Boetong, Indonesië.
Vijf jaar na de dood van haar man liet zijn weduwe, die op dat moment nog in Abcoude woonde, dit huis in Overveen bouwen door de vooraanstaande Haarlemse architect Cornelis Christiaan van Beaumont. Het huis kreeg een eerbetoon aan de overleden echtgenoot: in de zijgevel werd een door beeldhouwer Marinus Vreugde vervaardigde gevelsteen aangebracht. Deze stelt een pakketboot op volle zee voor. Links boven vliegt een meeuw. In de golven de naam van het huis: MON DÉSIR, mijn verlangen. Wat een tragiek en romantiek! Een roman waard.
De weduwe Ris-Slot woonde vermoedelijk nog tot begin jaren vijftig in het huis. In 1937 adverteerde een M. Wolzak, accountant, op haar adres. Mogelijk haar zoon uit het eerste huwelijk - hoewel online geen kinderen van het echtpaar te vinden zijn. In een advertentie uit 1953 vroeg een mevrouw Janssen op dit adres naar een werkster voor drie ochtenden per week, dus zal mevrouw Ris-Slot er toen niet meer hebben gewoond. Zij overleed in 1969 in Epe.
Vijf jaar na de dood van haar man liet zijn weduwe, die op dat moment nog in Abcoude woonde, dit huis in Overveen bouwen door de vooraanstaande Haarlemse architect Cornelis Christiaan van Beaumont. Het huis kreeg een eerbetoon aan de overleden echtgenoot: in de zijgevel werd een door beeldhouwer Marinus Vreugde vervaardigde gevelsteen aangebracht. Deze stelt een pakketboot op volle zee voor. Links boven vliegt een meeuw. In de golven de naam van het huis: MON DÉSIR, mijn verlangen. Wat een tragiek en romantiek! Een roman waard.
De weduwe Ris-Slot woonde vermoedelijk nog tot begin jaren vijftig in het huis. In 1937 adverteerde een M. Wolzak, accountant, op haar adres. Mogelijk haar zoon uit het eerste huwelijk - hoewel online geen kinderen van het echtpaar te vinden zijn. In een advertentie uit 1953 vroeg een mevrouw Janssen op dit adres naar een werkster voor drie ochtenden per week, dus zal mevrouw Ris-Slot er toen niet meer hebben gewoond. Zij overleed in 1969 in Epe.
DescriptionDe combinatie van elementen zoals het steile dak en de halfronde uitbouw aan de voorzijde, toont de invloed van de Amsterdamse School.
Het met rode pannen gedekte dak is bijzonder steil en vertoont een lichte kromming. Aan de voorzijde links loopt het pannendak door tot de ramenstrook en het uitgebouwde balkon van de verdieping, rechts tot aan de uitbouw van het trappenhuis. Aan de achterzijde loopt het dak door tot aan het uitgebouwde raam van de achterkamer. De schoorsteen steekt als een baken uit het dak.
De voorzijde van het huis bestaat uit twee delen. Links een halfronde erker waarboven een halfrond balkon, voorzien van een halfrond plat dak van hout, dat wordt gesteund door twee dunne, gemetselde zuiltjes. De ronding doet denken aan een schip. Rechts bevindt zich de vierkante uitbouw van de voordeur en het trappenhuis, voorzien van drie verticale raamsleuven. Boven de voordeur een fors uitstekende houten plaat. De vierkante uitbouw wordt bedekt door een eveneens fors uitstekende houten plaat. Links naast de voordeur bevindt zich een gevelsteen met de naam van de architect. De gevelsteen van Marinus Vreugde met de naam van het huis bevindt zich centraal in de zijgevel.
Links achter het huis bevindt zich een garage met twee openslaande deuren, die door een gang met het woonhuis is verbonden. De garage en de gang zijn voorzien van een laag zadeldak. Het plaatsje achter het huis wordt gekenmerkt door een rechthoekige lantaarn op een bakstenen basis, gedekt door twee betonnen tegels.
Het met rode pannen gedekte dak is bijzonder steil en vertoont een lichte kromming. Aan de voorzijde links loopt het pannendak door tot de ramenstrook en het uitgebouwde balkon van de verdieping, rechts tot aan de uitbouw van het trappenhuis. Aan de achterzijde loopt het dak door tot aan het uitgebouwde raam van de achterkamer. De schoorsteen steekt als een baken uit het dak.
De voorzijde van het huis bestaat uit twee delen. Links een halfronde erker waarboven een halfrond balkon, voorzien van een halfrond plat dak van hout, dat wordt gesteund door twee dunne, gemetselde zuiltjes. De ronding doet denken aan een schip. Rechts bevindt zich de vierkante uitbouw van de voordeur en het trappenhuis, voorzien van drie verticale raamsleuven. Boven de voordeur een fors uitstekende houten plaat. De vierkante uitbouw wordt bedekt door een eveneens fors uitstekende houten plaat. Links naast de voordeur bevindt zich een gevelsteen met de naam van de architect. De gevelsteen van Marinus Vreugde met de naam van het huis bevindt zich centraal in de zijgevel.
Links achter het huis bevindt zich een garage met twee openslaande deuren, die door een gang met het woonhuis is verbonden. De garage en de gang zijn voorzien van een laag zadeldak. Het plaatsje achter het huis wordt gekenmerkt door een rechthoekige lantaarn op een bakstenen basis, gedekt door twee betonnen tegels.
InteriorHet deels gemoderniseerde interieur bevat nog delen van een en-suite, schilderijlijsten en inbouwkasten. Er is verrassend veel glas-in-lood, hoewel ook veel verloren is gegaan, met name in de erker.
Tussen de hal en de voorkamer is sprake van een brede strook glas-in-lood ramen in stalen frames en een stalen schuifdeur met glas-in-lood. Meerdere binnendeuren zijn voorzien van een langwerpig strookje glas-in-lood. De trap wordt verlicht door drie langwerpige sleuven met glas-in-lood. Hierin vallen vooral de kleuren paars, geel en rood op. In de achterkamer op de begane grond, evenals in de gang naar de garage is sprake van glas-in-lood in de kleuren geel en bruin.
Tussen de hal en de voorkamer is sprake van een brede strook glas-in-lood ramen in stalen frames en een stalen schuifdeur met glas-in-lood. Meerdere binnendeuren zijn voorzien van een langwerpig strookje glas-in-lood. De trap wordt verlicht door drie langwerpige sleuven met glas-in-lood. Hierin vallen vooral de kleuren paars, geel en rood op. In de achterkamer op de begane grond, evenals in de gang naar de garage is sprake van glas-in-lood in de kleuren geel en bruin.
Recent developmentsDe aanvankelijke vrij geïsoleerde ligging van het huis heeft in de loop der tijd aan charme ingeboet. Waar eerst de grote zijtuin was, loopt nu de geasfalteerde Waldeck Pyrmontlaan, evenwijdig aan de met hoge geluidschermen afgeschermde westelijke randweg. Rechts van het huis ontbreekt nog altijd bebouwing, hier zijn sportvelden.
Het huis is door de huidige eigenaren ruim tien jaar geleden aangekocht. De staat was toen matig. Zij hebben buiten en binnen het nodige gerenoveerd, met behoud van originele elementen.
Het huis is door de huidige eigenaren ruim tien jaar geleden aangekocht. De staat was toen matig. Zij hebben buiten en binnen het nodige gerenoveerd, met behoud van originele elementen.
Links
Related objects