Details
Naam
Atelier De Vonk
Aantal afbeeldingen: 11
IntroductieHet duo Schier en Du Ru: bovenal glaskunstenaars, maar - net als veel andere kunstenaars op Wendingen - werkzaam in meerdere disciplines.
NaamNico, Huib De Ru Schrier
Beroep(en)Glaskunstenaar
BiografieAtelier De Vonk was een atelier van de glazeniers Nico Schrier en Huib de Ru. In hun atelier De Vonk (vanaf 1935 Atelier Schrier en De Ru) werden tussen 1926 en 1946 glas-in-loodramen, wandschilderingen en mozaïeken vervaardigd die in menig gebouw in Nederland te vinden zijn. Hun werk uit de vroege periode toont invloeden van de Amsterdamse School en Richard Roland Holst.
Nico Schrier (1900-1989) was een Nederlandse glazenier, graficus, schilder en mozaïekkunstenaar. Hij werd opgeleid aan de School voor Bouwkunde, Versierende Kunsten en Kunstambachten in Haarlem (1914-1918) en was vervolgens werkzaam als grafisch ontwerper op het atelier van Herman Heuff. Hij ontwierp onder meer affiches, advertenties en boekbanden. Later werkte hij enige tijd in de ateliers van Willem Bogtman en Mathé van der Weiden. Hij vervolgde zijn opleiding aan de kunstnijverheidsschool in München en volgde er een avondcursus aan de Academie (1921-1923). In 1923 begon Schreur een eigen atelier voor decoratieve kunst in de Zomerluststraat 22 in Haarlem.
Huib de Ru (1902-1980) werd, net als Schrier, opgeleid aan de School voor Bouwkunde, Versierende Kunsten en Kunstambachten in Haarlem (1916-1920) en werkte vervolgens op het glasatelier van Willem Bogtman. In 1920 nam hij deel aan een wedstrijd van de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen voor een reclameplaat, waar na jurering geen eerste prijs werd uitgereikt, maar De Ru de tweede en derde plaats behaalde. Naast glas-in-loodramen maakte De Ru onder meer affiches, aquarellen, koperplastieken, litho's, mozaïeken, muurschilderingen, naakten, politieke spotprenten en portrettekeningen.
Schrier en De Ru ontwierpen onder meer al het glas-in-loodwerk in de Koningkerk van architect Boeyinga aan de Kloppersingel 55 in Haarlem. Deze ramen gingen in een grote brand verloren. In onder meer het Witte Kerkje in Bergen (ook Boeyinga) en in de voormalige Gereformeerde kerk aan de Smedenstraat 104 te Deventer (architect J.H. van der Veen) zijn de glas-in-loodramen ontworpen door Schrier en De Ru.
Nico Schrier (1900-1989) was een Nederlandse glazenier, graficus, schilder en mozaïekkunstenaar. Hij werd opgeleid aan de School voor Bouwkunde, Versierende Kunsten en Kunstambachten in Haarlem (1914-1918) en was vervolgens werkzaam als grafisch ontwerper op het atelier van Herman Heuff. Hij ontwierp onder meer affiches, advertenties en boekbanden. Later werkte hij enige tijd in de ateliers van Willem Bogtman en Mathé van der Weiden. Hij vervolgde zijn opleiding aan de kunstnijverheidsschool in München en volgde er een avondcursus aan de Academie (1921-1923). In 1923 begon Schreur een eigen atelier voor decoratieve kunst in de Zomerluststraat 22 in Haarlem.
Huib de Ru (1902-1980) werd, net als Schrier, opgeleid aan de School voor Bouwkunde, Versierende Kunsten en Kunstambachten in Haarlem (1916-1920) en werkte vervolgens op het glasatelier van Willem Bogtman. In 1920 nam hij deel aan een wedstrijd van de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen voor een reclameplaat, waar na jurering geen eerste prijs werd uitgereikt, maar De Ru de tweede en derde plaats behaalde. Naast glas-in-loodramen maakte De Ru onder meer affiches, aquarellen, koperplastieken, litho's, mozaïeken, muurschilderingen, naakten, politieke spotprenten en portrettekeningen.
Schrier en De Ru ontwierpen onder meer al het glas-in-loodwerk in de Koningkerk van architect Boeyinga aan de Kloppersingel 55 in Haarlem. Deze ramen gingen in een grote brand verloren. In onder meer het Witte Kerkje in Bergen (ook Boeyinga) en in de voormalige Gereformeerde kerk aan de Smedenstraat 104 te Deventer (architect J.H. van der Veen) zijn de glas-in-loodramen ontworpen door Schrier en De Ru.
Gerelateerde personen
Gerelateerde objecten