Details
Naam
Ferdinand Jantzen
Aantal afbeeldingen: 20
IntroductieFerdinand (Ferd) B. Jantzen ontwierp en restaureerde vanaf 1922 als zelfstandig architect diverse kerken voor kerkgemeentes in Noord- en Zuid-Holland en Utrecht. Jantzen was de zoon van een opzichter bij één van de diakonale stichtingen in Amsterdam en bij het ontwerpen van kerken maakte de architect veelvuldig gebruik van bijbelse symboliek. Na vooropleidingen bij Concordia Inter Nos, de Teekenschool voor Kunstambachten, de Hendrick de Keyserschool studeerde hij af aan de Academie voor Bouwkunst in Amsterdam onder toeziend oog van Jan Gratama.
NaamFerdinand Bernardus Jantzen
GeborenAmsterdam 29-07-1895
Gestorven25-08-1987
Beroep(en)Architect, Tijdschriftauteur of -redacteur
BiografieArchitect Ferdinand B. Jantzen volgde de in zijn tijd gebruikelijke combinatie van een opleiding aan de ambachtsschool met praktijkwerk op architectenbureaus. Na de ambachtsschool volgde hij het avondonderwijs aan de in 1908 door W. Kromhout en A. J. Derkinderen opgerichte opleiding Voortgezet en Hooger Bouwkunst Onderricht van het Genootschap Architectura et Amicitia. Daar studeerde hij af bij Jan Gratama. Jantzen werkte op de bureaus van C.B. Posthumus Meijes, Ed. Cuypers, H.A.J. en J. Baanders, en dat van A.D.N. van Gendt. In 1920 vestigde hij zich als zelfstandig architect. Van 1919 tot 1932 was hij als architect lid van het genootschap “Architectura et Amicitia”.
Jantzen ontwierp het kerkelijk dienstgebouw Pniël aan de Marnixstraat 81-83 (1922), en woningen en winkels op de hoek Amstelveenseweg-Kalfjeslaan (1930). Hij ontwierp meerdere kerken, waaronder in Amsterdam in 1926 de kerk 'Westerwijk' met bovenliggende woningen aan de Admiraal de Ruyterweg (waar hij lange tijd ook heeft gewoond en kantoor had), de Jeruzalemkerk aan het Jan Mayenplein (1929), de Maarten Lutherkerk in de Dintelstraat en de Augustanakerk (1957).
Buiten Amsterdam ontwierp hij onder andere in Bussum de Evangelisch-Lutherse kerk aan de Mecklenburglaan (1937), in IJmuiden de Hervormde Goede Herderkerk aan de Velserduinweg (1934), in Oegstgeest de Hervormde Pauluskerk (1932), en in Marknesse de Hervormde kerk (1946). Als restauratiearchitect was Jantzen verantwoordelijk voor de herbouw van de door brand verwoeste kerk van Loenen (1948-1949). Ook herstelde hij in 1948 de door oorlogsschade getroffen kerken van Heusden en Vlijmen. In Amsterdam verzorgde hij in de oorlogsjaren een opmeting van de Westerkerk met het oog op een restauratie die pas veel later zou worden gerealiseerd.
Zijn oeuvre van vóór 1940 wordt gekenmerkt door een persoonlijke interpretatie van het idioom van de Amsterdamse School, geïnspireerd op het expressionistisch kubisme van Frank Lloyd Wright. In de wederopbouwperiode werd zijn vormgeving sober en meer functioneel bepaald.
(Bron: Guido Hoogewoud, 'Maarten Lutherkerk te Amsterdam Gemeentelijk Monument', in: Het Cuypersbulletin Jaargang 21 Nummer 2, 2016.)
Jantzen ontwierp het kerkelijk dienstgebouw Pniël aan de Marnixstraat 81-83 (1922), en woningen en winkels op de hoek Amstelveenseweg-Kalfjeslaan (1930). Hij ontwierp meerdere kerken, waaronder in Amsterdam in 1926 de kerk 'Westerwijk' met bovenliggende woningen aan de Admiraal de Ruyterweg (waar hij lange tijd ook heeft gewoond en kantoor had), de Jeruzalemkerk aan het Jan Mayenplein (1929), de Maarten Lutherkerk in de Dintelstraat en de Augustanakerk (1957).
Buiten Amsterdam ontwierp hij onder andere in Bussum de Evangelisch-Lutherse kerk aan de Mecklenburglaan (1937), in IJmuiden de Hervormde Goede Herderkerk aan de Velserduinweg (1934), in Oegstgeest de Hervormde Pauluskerk (1932), en in Marknesse de Hervormde kerk (1946). Als restauratiearchitect was Jantzen verantwoordelijk voor de herbouw van de door brand verwoeste kerk van Loenen (1948-1949). Ook herstelde hij in 1948 de door oorlogsschade getroffen kerken van Heusden en Vlijmen. In Amsterdam verzorgde hij in de oorlogsjaren een opmeting van de Westerkerk met het oog op een restauratie die pas veel later zou worden gerealiseerd.
Zijn oeuvre van vóór 1940 wordt gekenmerkt door een persoonlijke interpretatie van het idioom van de Amsterdamse School, geïnspireerd op het expressionistisch kubisme van Frank Lloyd Wright. In de wederopbouwperiode werd zijn vormgeving sober en meer functioneel bepaald.
(Bron: Guido Hoogewoud, 'Maarten Lutherkerk te Amsterdam Gemeentelijk Monument', in: Het Cuypersbulletin Jaargang 21 Nummer 2, 2016.)
Gerelateerde personen
Gerelateerde objecten