Details
Naam
Jaap Gidding
Aantal afbeeldingen: 11
IntroductieJaap Gidding is bekend vanwege zijn veelal architectuur-gebonden decoraties en objecten. Hij werd ingeschakeld bij de inrichting van theaters, bioscopen, restaurants en café's. Hij produceerde behangselontwerpen, glasmozaïeken, wand- en plafondschilderingen en glas-in-loodpanelen. Ook vervaardigde hij panelen van eterniet.
NaamJacobus Wilhelmus Gidding
GeborenRotterdam 10-05-1887
GestorvenHilligersberg 23-04-1955
Beroep(en)Ontwerper
BiografieGidding werkte voor verschillende fabrikanten als ontwerper van glas, aardewerk, tapijten en tafelkleden, o.a. voor de Kon. Verenigde Tapijtfabrieken en de Plateelfabriek Zuid-Holland.
Gidding speelde met elementen van Art Deco en Art Nouveau, zoals bijvoorbeeld in Theater Tuschinski in Amsterdam. Zijn stijl kende verschillende fasen: van eclectisch vroeg-expressionisme rond 1910 naar robuust expressionisme in de jaren 20, en een kubistische stijl in de jaren 30. Zijn werk wordt in het algemeen gekenmerkt door vlakvullende, decoratieve composities met meestal in het centrum een hoofdthema, dat omgeven wordt door kleurige, fantasierijke ornamenten. Het hoofdonderwerp wordt vaak gevormd door gestileerde dierenmotieven, zoals herten en gazellen. Zijn werk kan strak van vorm, maar ook speels en los van karakter zijn.
In het werk van Gidding is vooral de invloed van Theo Colenbrander te herkennen, bekend van zijn grillige beschilderingen van keramiek van onder meer de fabriek Rozenburg. Onder invloed van het expressieve werk van de Duitse kunstenaars dat hij leerde kennen in München, gebruikte Gidding felle kleuren, die echter nooit zo uitbundig zijn als die van zijn Duitse collega's.
In 2006 vond in Museum Boijmans een overzichtstentoonstelling van het werk van Gidding plaats, ter gelegenheid waarvan een uitgebreide studie van zijn werk verscheen.
Gidding speelde met elementen van Art Deco en Art Nouveau, zoals bijvoorbeeld in Theater Tuschinski in Amsterdam. Zijn stijl kende verschillende fasen: van eclectisch vroeg-expressionisme rond 1910 naar robuust expressionisme in de jaren 20, en een kubistische stijl in de jaren 30. Zijn werk wordt in het algemeen gekenmerkt door vlakvullende, decoratieve composities met meestal in het centrum een hoofdthema, dat omgeven wordt door kleurige, fantasierijke ornamenten. Het hoofdonderwerp wordt vaak gevormd door gestileerde dierenmotieven, zoals herten en gazellen. Zijn werk kan strak van vorm, maar ook speels en los van karakter zijn.
In het werk van Gidding is vooral de invloed van Theo Colenbrander te herkennen, bekend van zijn grillige beschilderingen van keramiek van onder meer de fabriek Rozenburg. Onder invloed van het expressieve werk van de Duitse kunstenaars dat hij leerde kennen in München, gebruikte Gidding felle kleuren, die echter nooit zo uitbundig zijn als die van zijn Duitse collega's.
In 2006 vond in Museum Boijmans een overzichtstentoonstelling van het werk van Gidding plaats, ter gelegenheid waarvan een uitgebreide studie van zijn werk verscheen.
BronnenMienke Simon Thomas, Elly Adriaansz, Sandra van Dijk, Jaap Gidding: Art Deco in Nederland (Rotterdam, 2006).
Emma Jarvenpää, Caroline Boot, Ornamentele patronen. Trijpweefsels van de Amsterdamse School (Tilburg, 2017).
Emma Jarvenpää, Caroline Boot, Ornamentele patronen. Trijpweefsels van de Amsterdamse School (Tilburg, 2017).
Gerelateerde personen
Gerelateerde objecten