Details
Naam
Cinema Palace (v.m.), Maastricht
Aantal afbeeldingen: 12
IntroductieDe redactie van Wendingen heeft een groot zwak voor (voormalige) bioscopen en is blij met deze zuidelijke toevoeging.
AdresLage Barakken 3
Postcode(s)6221 CJ
PlaatsMaastricht
LandNederland
Vervaardiger J. en M. Fassotte (Architect)
A. Deussen en B. Reggers (Architect)
Johan Borgman (Kunstenaar)
A. Deussen en B. Reggers (Architect)
Johan Borgman (Kunstenaar)
Datum1924 - 1927
Huidige staatDeels gesloopt
OpdrachtgeverGustave Crijns
J.Dolmans
J.Dolmans
Type objectGeen beschermde status, Gebouw
AchtergrondDe bouw begon in 1924 en de opening was in 1927. Het gebouw is in gewapend beton opgetrokken met een bakstenen gevel aan de Lage Barakken. De architecten van deze bioscoop zijn niet met zekerheid vast te stellen. De Nederlanders Deussen en Reggers worden genoemd, maar de vraag is of dit meer uitvoerders/aannemers waren. Op een originele bouwtekening staat het stempel van de gebroeders J. en M. Fassotte uit Luik. Dit bedrijf ontwierp vaker bioscopen, waarvan die in de Rue de Pond d'Avroy te Luik nu een bijzonder fraai monument is.
BeschrijvingDe ingang met deze art deco-gevel maakt deel uit van een bioscoopcomplex dat liep tot de hoek Lage Barakken – Wycker Brugstraat. Op de openingsfoto is het hoekpand rechts nog net herkenbaar aan het pannendak. Het moderne geveldeel (zwart met rechthoekige ramen) dat recentelijk gebouwd is, sloot vroeger aan qua bouwstijl bij de art deco-gevel die zeer sober was; meer functioneel was uitgevoerd. Het is in 2011 gesloopt en vervangen door de huidige nieuwbouw die er veel op lijkt.
Op de bouwtekening ziet de bioscoop er rijker versierd uit dan de latere uitvoering. Onmiskenbaar is echter het hoge art deco-gehalte: symmetrische indeling gevel, belettering (let op de aanhalingstekens) en geometrische (bakstenen) ornamenten. Typisch Amsterdamse School daarentegen is de brede erker gesteund met uitkragend metselwerk en geflankeerd met driehoekige pilasters. Interessant detail is de overhoekse plaatsing van de schoorsteen, links.
Op de bouwtekening ziet de bioscoop er rijker versierd uit dan de latere uitvoering. Onmiskenbaar is echter het hoge art deco-gehalte: symmetrische indeling gevel, belettering (let op de aanhalingstekens) en geometrische (bakstenen) ornamenten. Typisch Amsterdamse School daarentegen is de brede erker gesteund met uitkragend metselwerk en geflankeerd met driehoekige pilasters. Interessant detail is de overhoekse plaatsing van de schoorsteen, links.
InterieurTussen de entree en de zaal (900 zitplaatsen) was een salle du café. Zoals in die tijd gebruikelijk herbergde de zaal meer dan louter een filmdoek; immers, de films waren nog grotendeels zonder geluid. Daarom was er een orkestbak en een groot toneel. Tevens waren er kleedkamers voor de artiesten. In het gebouw waren ook twee appartementen waar de bedrijfslijders Rutten en Willems woonden. Bekend en geliefd waren de muurschilderingen van Johan Borgman.
Recente ontwikkelingenHet bioscoopcomplex sloot in 2005 zijn deuren. Sindsdien zijn er veel plannen gemaakt voor herbestemming, ook van de vervallen omgeving.
Mede door de crisis van 2008 is er nu toe niets uitgevoerd, maar de plannen worden nu wel weer steeds concreter. De monumentale gevel blijft behouden. Het wordt een hotel met 72 kamers en tevens met 42 hotelappartementen voor tijdelijke bewoning. Er is een ondergrondse parkeergarage voorzien met 110 plaatsen. Ook zijn er nog zeven stadsvilla's gepland. Het plan is om in 2017 met de bouw te beginnen.
Mede door de crisis van 2008 is er nu toe niets uitgevoerd, maar de plannen worden nu wel weer steeds concreter. De monumentale gevel blijft behouden. Het wordt een hotel met 72 kamers en tevens met 42 hotelappartementen voor tijdelijke bewoning. Er is een ondergrondse parkeergarage voorzien met 110 plaatsen. Ook zijn er nog zeven stadsvilla's gepland. Het plan is om in 2017 met de bouw te beginnen.
Bronnen
N. Bisscheroux, S. Minis, W. van den Berg, F. Humblé, Architectuurgids Maastricht 1895-1995 (Stichting Topos & Gemeente Maastricht 1997).
Bouwtekening archief RHCL (Regionaal Historisch Centrum Limburg) te Maastricht.
Links
Ingezonden door Paul Paris
Professionele of persoonlijke bandGeen speciale binding, maar als architectuurfotograaf bijzondere belangstelling voor het tijdvak 1910-1940; een periode met grote maatschappelijke en kunstzinnige veranderingen.
Gerelateerde objecten