Details
Naam
Villa 'De Paddestoel', Apeldoorn
Aantal afbeeldingen: 42
IntroductieDankzij foto's van het interieur kunnen we sinds 2024 binnen kijken in dit bijzondere huis. Ook binnen verwijst een en ander naar paddestoelen!
Adres2e Beukenlaan 44
Postcode(s)7313 AS
PlaatsApeldoorn
LandNederland
Vervaardiger Pieter Dijkstra (Architect)
Datum1925
Huidige staatDeels of volledig gerenoveerd
Opdrachtgever J. van der Meer
Huidige eigenaarParticuliere eigenaar
Oorspronkelijke functieWoonhuis (vrijstaand)
Huidige functieWoonhuis (vrijstaand)
Type objectRijksmonument, Gebouw
Monumentnummer514557
AchtergrondDeze villa in de wijk Berg en Bos in Apeldoorn is in 1925 gebouwd in opdracht van Johannes van der Meer en zijn vrouw. Architect was Pieter Dijkstra van Buro "Gruno-Gelre".
Het oorspronkelijke balkon is bij de bevrijding van Apeldoorn door een granaat vernietigd, samen met de oorspronkelijke glas-in-lood ramen. Het is onbekend of het sierlijke ontwerp van Dijkstra van het balkonhek ook daadwerkelijk is uitgevoerd.
De villa is in 2000 als rijksmonument aangewezen. Zij wordt gezien als goed en vrijwel gaaf bewaard gebleven voorbeeld van een villa met ornamentiek beïnvloed door de Amsterdamse School. Het pand valt op door de typische vormgeving en de grote aandacht voor detaillering in de ornamentiek. Karakteristiek zijn onder meer het gebogen rieten dak op Philibertspanten, de glas in lood ramen, de steunberen, de ingangspartij en de erkertjes. De hoofdvorm van het huis is geïnspireerd op een paddenstoelvorm en de detailleringen zijn hiervan afgeleid, waardoor het huis een uitzonderlijk en ongewoon karakter heeft gekregen. Daarnaast is het pand van stedenbouwkundige en cultuurhistorische waarde.
Het oorspronkelijke balkon is bij de bevrijding van Apeldoorn door een granaat vernietigd, samen met de oorspronkelijke glas-in-lood ramen. Het is onbekend of het sierlijke ontwerp van Dijkstra van het balkonhek ook daadwerkelijk is uitgevoerd.
De villa is in 2000 als rijksmonument aangewezen. Zij wordt gezien als goed en vrijwel gaaf bewaard gebleven voorbeeld van een villa met ornamentiek beïnvloed door de Amsterdamse School. Het pand valt op door de typische vormgeving en de grote aandacht voor detaillering in de ornamentiek. Karakteristiek zijn onder meer het gebogen rieten dak op Philibertspanten, de glas in lood ramen, de steunberen, de ingangspartij en de erkertjes. De hoofdvorm van het huis is geïnspireerd op een paddenstoelvorm en de detailleringen zijn hiervan afgeleid, waardoor het huis een uitzonderlijk en ongewoon karakter heeft gekregen. Daarnaast is het pand van stedenbouwkundige en cultuurhistorische waarde.
BeschrijvingIn haar blog van 2 augustus 2014 op Wendingen rond het thema 'Organisch', citeerde Richelle Wansing dichteres Elly de Waard. Zij schreef: "Als ik naar buiten kijk en ik denk die paddenstoelen lijken wel in de vorm, in de stijl van de Amsterdamse School gebouwd, dan snap ik die paddenstoelen beter." Deze blog inspireerde Rieks Witte tot het documenteren van deze villa.
De woning doet door zijn bijzondere kapvorm denken aan een paddenstoel. Het paddenstoelmotief werd in de detaillering verder uitgewerkt, in het tuinhek en in het interieur(trapleuning). Kenmerkend zijn de gebogen gemetselde hoekkepers; de loggia met betonnen hoeken op de begane grond met daarboven een balkon; zeshoekige ramen op de verdieping; een van fraai houtsnijwerk voorziene uitbouw aan de linker zijde; de gemetselde schoorsteen op de nok, waarin de vorm van het huis herhaald wordt; de ingangspartij met aan weerszijden een halfrond gemetselde plantenbak; de beschoten topgevel boven de ingang, waarin opgenomen een van glas-in-lood voorzien raampje, dat met een luik kan worden gesloten. Ook elders, maar niet overal, zijn ramen voorzien van luiken. Op de begane grond bevindt zich rechts in de gevel een staand glas in lood raam. Tegen het raam is een ijzeren decoratie aangezet met vier grote noppen.
Het tentdak wordt gedragen door een kapconstructie met Philibertspanten. Onder de kap is de schoorsteen naar het midden (nok) toe gesleept. Het huis is deels onderkelderd.
De woning doet door zijn bijzondere kapvorm denken aan een paddenstoel. Het paddenstoelmotief werd in de detaillering verder uitgewerkt, in het tuinhek en in het interieur(trapleuning). Kenmerkend zijn de gebogen gemetselde hoekkepers; de loggia met betonnen hoeken op de begane grond met daarboven een balkon; zeshoekige ramen op de verdieping; een van fraai houtsnijwerk voorziene uitbouw aan de linker zijde; de gemetselde schoorsteen op de nok, waarin de vorm van het huis herhaald wordt; de ingangspartij met aan weerszijden een halfrond gemetselde plantenbak; de beschoten topgevel boven de ingang, waarin opgenomen een van glas-in-lood voorzien raampje, dat met een luik kan worden gesloten. Ook elders, maar niet overal, zijn ramen voorzien van luiken. Op de begane grond bevindt zich rechts in de gevel een staand glas in lood raam. Tegen het raam is een ijzeren decoratie aangezet met vier grote noppen.
Het tentdak wordt gedragen door een kapconstructie met Philibertspanten. Onder de kap is de schoorsteen naar het midden (nok) toe gesleept. Het huis is deels onderkelderd.
InterieurHet interieur is vrij gaaf bewaard gebleven en in 2022 zorgvuldig gerestaureerd. Bijzonder mooi is de trappaal met paddestoelenmotief, welk motief ook de leuning versiert. Verder is binnen sprake van een stookplaats met rood geglazuurde en zwarte tegels en een betegelde schoorsteenmantel. Deze wordt afgedekt door een marmeren plaat en geflankeerd door kwartzuilen, waarvan de schacht bekleed is met verticaal georiënteerde gele bakstenen en het kapiteel met rode baksteen. Verder bevat het interieur o.m. een houten hoek-dressoir, houten tussendeuren, een houten vloer, een houten casetteplafond en een kolenhok in de bijkeuken. De voordeur heeft ook een opening in de vorm van een paddestoelenhoedje. Het paddenstoelmotief was ook terug te vinden in de glas-in-lood ramen, maar die zijn in de oorlog verloren gegaan en vervangen door ramen met een eenvoudiger motief.
Recente ontwikkelingenMevrouw C.A. (Corry) Hozemans, nichtje van de opdrachtgever, heeft hier meer dan 90 jaar gewoond. Zij overleed in 2024. Al enkele jaren daarvoor had zij het huis verkocht aan de huidige eigenaren. De nieuwe eigenaren wilden graag het pand renoveren met behoud van alle originele details, maar ook hun leefruimte uitbreiden. Aangezien het om een rijksmonument gaat, was het geen eenvoudige klus om toestemming te krijgen voor de plannen. In 2022 is door Witteveen Architecten Apeldoorn uiteindelijk een uitbreiding in moderne, strakke stijl gerealiseerd, met daarin een ruime woonkeuken en berging. De uitbreiding staat achter het oorspronkelijke huis en is er wel mee verbonden, maar er niet aan vast gebouwd.
Herstel van het door Dijkstra getekende balkonhek - zo van herstel kan worden gesproken, aangezien onbekend is of het ooit is uitgevoerd - staat nog op het verlanglijstje van de eigenaren.
Herstel van het door Dijkstra getekende balkonhek - zo van herstel kan worden gesproken, aangezien onbekend is of het ooit is uitgevoerd - staat nog op het verlanglijstje van de eigenaren.
Links
Ingezonden door Rieks Witte
Professionele of persoonlijke bandRieks Witte 2014: De slotzinnen van de voortreffelijke blog van Richelle Wansing, waaruit blijkt dat Elly de Waard via de paddestoel een originele kijk heeft op de vormverwantschap Amsterdamse School, brachten me op het idee dit huis eens te fotograferen. Ik kende het al wat langer.
Gert-Jan Lobbes 2023 en 2024: de tekst aangevuld en nieuwe foto's toegevoegd, mede naar aanleiding van foto's van het interieur die de redactie in dank mocht ontvangen en gebruiken.
Gert-Jan Lobbes 2023 en 2024: de tekst aangevuld en nieuwe foto's toegevoegd, mede naar aanleiding van foto's van het interieur die de redactie in dank mocht ontvangen en gebruiken.
Gerelateerde objecten