Details
Naam
Winkelpui Meys en Zoon, Den Haag
Aantal afbeeldingen: 3
IntroductiePrachtige winkelpui naar ontwerp van Louis de Wolf. Jammer dat de typische Amsterdamse School-elementen in het eindresultaat weggelaten werden.
AdresPlein 19
Postcode(s)2511 CS
PlaatsDen Haag
LandNederland
Vervaardiger L.A.H. de Wolf (Architect)
Datum1920
Huidige staatGesloopt
Oorspronkelijke functieWinkel(s)
Type objectWinkelpui
AchtergrondJ.L. Meys en Zoon was een winkel en groothandel in koloniale waren, koffie, thee en likeuren. In 1920 werd door architect Louis de Wolf een nieuwe winkelpui ontworpen. De tekenaar hiervan was Frans van der Togt. Van der Togt was chef de bureau bij De Wolf en verzorgde vanaf 1919 al het tekenwerk. Vanaf 1 januari 1929 was hij als particulier architect zelfstandig gevestigd in Den Haag. Toen De Wolf in 1923 overleed heeft van der Togt het bureau voortgezet tot eind 1928, waarna het is voortgezet door de Wolfs oudste zoon.
BeschrijvingDe blauwdruk van deze pui laat een verfijnde detaillering zien in smeedwerk, bedoeld voor de ingangspartij, dat sterk teruggrijpt naar het expressionisme binnen de Amsterdamse School. Bij de winkelpui is de overkapping in zijn geheel binnen deze fraaie winkelpui geïntegreerd. Het glas in lood in de bovenlichten vertoont echter een sober decoratief element. De strakke belijning aan de bovenkant is op het eind enigszins gebogen, wat voor enige speelsheid zorg draagt in deze overigens strik zakelijke pui in al zijn eenvoud.
Professor J.G. Wattjes zei in1926 over deze gevel:
'Overigens spreekt deze pui voor zichzelf. Ze is rustig en beschaafd van hoofdindeling en door detaillering even verfijnd. De pui is niet in blank hout doch in geschilderd grenenhout uitgevoerd en toont dat op deze wijze mits de detaillering hierop wordt gerekend en mits kleur van het verfwerk goed wordt gekozen een voornaam geheel kan worden verkregen.'
Opvallend is dat de expressieve gevelletters op de tekening bij de uitvoering plaats heeft moeten maken voor een traditioneler lettertype. Ook het smeedwerk is tijdens de bouwfase verdwenen. Dat zal vermoedelijk zijn veroorzaakt door de sterk conservatieve houding die heerste binnen de ambtelijke molen in Den Haag, evenals het kritische commentaar van de schoonheidscommissie ,die was samengesteld uit louter collega-architecten.
Professor J.G. Wattjes zei in1926 over deze gevel:
'Overigens spreekt deze pui voor zichzelf. Ze is rustig en beschaafd van hoofdindeling en door detaillering even verfijnd. De pui is niet in blank hout doch in geschilderd grenenhout uitgevoerd en toont dat op deze wijze mits de detaillering hierop wordt gerekend en mits kleur van het verfwerk goed wordt gekozen een voornaam geheel kan worden verkregen.'
Opvallend is dat de expressieve gevelletters op de tekening bij de uitvoering plaats heeft moeten maken voor een traditioneler lettertype. Ook het smeedwerk is tijdens de bouwfase verdwenen. Dat zal vermoedelijk zijn veroorzaakt door de sterk conservatieve houding die heerste binnen de ambtelijke molen in Den Haag, evenals het kritische commentaar van de schoonheidscommissie ,die was samengesteld uit louter collega-architecten.
Bronnen
Peter van Dam, Architect Louis de Wolf, bureau voor architectonische en decoratieve Kunst (Den Haag, 2018).
Prof. J.G.Wattjes, Constructie en architectuur van winkelpuien (Amsterdam 1926).
Ingezonden door Peter van Dam
Professionele of persoonlijke bandIk ben de auteur van de biografie over architect Louis de Wolf.
Gerelateerde objecten