Details
Naam
Catalogus internationale tentoonstelling Parijs 1925
Aantal afbeeldingen: 10
IntroductieEen werkelijk prachtig ontwerp van Anton Kurvers.
Vervaardiger Anton Kurvers (Kunstenaar)
Datum1925
AchtergrondGeen tentoonstelling zonder catalogus. Dat gold ook voor de Parijse wereldtentoonstelling ‘Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes’ in 1925. Een keur aan kunstenaars die we met de Amsterdamse School associeren toonden hun kunnen, onder andere bij het Hollands paviljoen dat door Jan Frederik Staal was ontworpen.
De vloer van dit paviljoen was een ontwerp van Anton Kurvers. Ook een van de catalogi - met de titel ‘Section des Pays-Bas à l'Exposition internationale des Arts décoratifs et industriels modernes, Paris 1925. l'enseignement dans les écoles d'art décoratif à Rotterdam, Haarlem et Amsterdam’ - werd door hem vormgegeven, waarmee hij meteen zijn veelzijdigheid toonde.
Er verschenen nog twee andere, eveneens Franstalige, tentoonstellingscatalogi: ‘Catalogue des oeuvres de la section des Pays-Bas à l’Exposition à Paris 1925’ (met o.a. plattegronden, een lijst van exposanten, een artikel over de organisatie van het artistieke leven in Nederland en een lijst van alle deelnemende kunstenaars en bedrijven) en het fotoboek ‘l'Art Hollandais à l'Exposition Internationale Arts Décoratifs Industriels Modernes Paris 1925'. Opvallend is hoe ‘braaf’ en traditioneel deze zijn vormgegeven ten opzichte van het ontwerp van Kurvers.
De vloer van dit paviljoen was een ontwerp van Anton Kurvers. Ook een van de catalogi - met de titel ‘Section des Pays-Bas à l'Exposition internationale des Arts décoratifs et industriels modernes, Paris 1925. l'enseignement dans les écoles d'art décoratif à Rotterdam, Haarlem et Amsterdam’ - werd door hem vormgegeven, waarmee hij meteen zijn veelzijdigheid toonde.
Er verschenen nog twee andere, eveneens Franstalige, tentoonstellingscatalogi: ‘Catalogue des oeuvres de la section des Pays-Bas à l’Exposition à Paris 1925’ (met o.a. plattegronden, een lijst van exposanten, een artikel over de organisatie van het artistieke leven in Nederland en een lijst van alle deelnemende kunstenaars en bedrijven) en het fotoboek ‘l'Art Hollandais à l'Exposition Internationale Arts Décoratifs Industriels Modernes Paris 1925'. Opvallend is hoe ‘braaf’ en traditioneel deze zijn vormgegeven ten opzichte van het ontwerp van Kurvers.
BeschrijvingHet is opvallend hoezeer de vormgeving van de 92 bladzijden tellende catalogus aansluit bij die van het blad Wendingen. Dat geldt voor het expressieve lettertype - even stevig als sierlijk, waarbij de uiteinden van sommige letters in haken eindigen - maar zeker voor de typografische versieringen in het binnenwerk: brede strepen die afbuigen en hoekig omkrullen in afwisselend korte smalle en brede strepen.
De voorkant loopt naadloos door in de achterkant (ook typisch Wendingen), waar twee haakvormen de basis vormen voor een gestileerd wapen van het Koninkrijk der Nederland (met twee leeuwen en de tekst Je Maintiendrai).
In het binnenwerk komen de letters van de cover niet terug, maar wel de eerder genoemde kantlijnornamenten. Die zijn ook verwerkt in de pagina’s die de hoofdstukken over Rotterdam, Haarlem en Amsterdam aankondigen. Hierin vormen de uiterst gestileerde stadswapens een eenheid met de kantbelijning.
De voorkant loopt naadloos door in de achterkant (ook typisch Wendingen), waar twee haakvormen de basis vormen voor een gestileerd wapen van het Koninkrijk der Nederland (met twee leeuwen en de tekst Je Maintiendrai).
In het binnenwerk komen de letters van de cover niet terug, maar wel de eerder genoemde kantlijnornamenten. Die zijn ook verwerkt in de pagina’s die de hoofdstukken over Rotterdam, Haarlem en Amsterdam aankondigen. Hierin vormen de uiterst gestileerde stadswapens een eenheid met de kantbelijning.
Ingezonden door Marcel Westhoff
Professionele of persoonlijke bandTijdens research naar het Hollandsch Paviljoen kwam ik dit fraaie boek tegen. Op-en-top Amsterdamse School!
Gerelateerde objecten