Details
Naam
"De Vrijheid van de Gedachte"
Aantal afbeeldingen: 8
IntroductieNa enige omzwervingen heeft dit vrij late ontwerp van Hildo Krop gelukkig weer een nieuwe plek gekregen.
AdresOranje-Vrijstaatplein
Postcode(s)1093 NG
PlaatsAmsterdam
LandNederland
Type objectKunstwerk
Vervaardiger Hildo Krop (Kunstenaar)
Datum1951
MateriaalFranse kalksteen (Vourion)
OpdrachtgeverDirectie P.T.T. Nederland
Huidige eigenaarStadsdeel Oost Gemeente Amsterdam
AchtergrondHet beeld is gemaakt in opdracht van de P.T.T. en werd in 1951 voor het nieuwe hoofdkantoor in de Pieter de Hoochstraat in Amsterdam geplaatst. In 1990 ging het kantoor naar de La Guardiaweg bij Sloterdijk (Amsterdam) en verhuisde het kunstwerk mee. Bij een nieuwe verhuizing in 2010 bleef het beeld verweesd achter. Pas in 2015 werd het leegstaande pand inclusief het kunstwerk verkocht.
Het beeld werd doorverkocht aan de firma TK Hergebruik in Amstelveen die het op zijn beurt demonteerde en op verschillende locaties opsloeg. De firma probeerde het beeld te verkopen en zocht o.a. contact het Loek van Vlerken, bestuurslid van het Hildo Krop Museum in Steenwijk, die het op zijn beurt onder de aandacht van de gemeente Amsterdam bracht. Stadsdeel Oost was geïnteresseerd. Bij Kunstwacht in Delft werd het beeld gerestaureerd en schoongemaakt. De meest geschikte locatie om het te plaatsen was het Oranje-Vrijstaatplein voor het Stadsloket. Daar staat het vrij en het lijkt of de engel zijn boodschap, de vrijheid van de gedachte, uitroept over de lager gelegen Watergraafsmeer.
Het beeld werd doorverkocht aan de firma TK Hergebruik in Amstelveen die het op zijn beurt demonteerde en op verschillende locaties opsloeg. De firma probeerde het beeld te verkopen en zocht o.a. contact het Loek van Vlerken, bestuurslid van het Hildo Krop Museum in Steenwijk, die het op zijn beurt onder de aandacht van de gemeente Amsterdam bracht. Stadsdeel Oost was geïnteresseerd. Bij Kunstwacht in Delft werd het beeld gerestaureerd en schoongemaakt. De meest geschikte locatie om het te plaatsen was het Oranje-Vrijstaatplein voor het Stadsloket. Daar staat het vrij en het lijkt of de engel zijn boodschap, de vrijheid van de gedachte, uitroept over de lager gelegen Watergraafsmeer.
BeschrijvingHet gerestaureerde beeld meet inclusief de oorspronkelijke zuil ruim vijf meter. Het is op het Oranje-Vrijstaatplein aan drie kanten omgeven door gebouwen. De engel staat op een liggende vrouwenfiguur. Hij heeft de handen als een toeter aan de mond en staat gericht naar de open zijde, waardoor de suggestie van het uitdragen van de roep van de vrijheid van de gedachte versterkt wordt.
Hildo Krop werd geïnspireerd tot zijn schepping door onderstaand gedicht van P.C. Boutens:
'Gesproken of geschreven, leent het Woord
de vleuglen van zijn moeder, de gedachte,
En snelt, verstild, bij dagen en bij nachten
Alsweegs naar zijn bestemming voort'
Deze tekst is in bronzen letters rondom onder aan de zuil aangebracht en verbeeldt het werk van de P.T.T., namelijk dat de post (geschreven) en de telefoon (het woord) dag en nacht aan het werk zijn om de gedachten te over de wereld te verspreiden.
Hildo Krop werd geïnspireerd tot zijn schepping door onderstaand gedicht van P.C. Boutens:
'Gesproken of geschreven, leent het Woord
de vleuglen van zijn moeder, de gedachte,
En snelt, verstild, bij dagen en bij nachten
Alsweegs naar zijn bestemming voort'
Deze tekst is in bronzen letters rondom onder aan de zuil aangebracht en verbeeldt het werk van de P.T.T., namelijk dat de post (geschreven) en de telefoon (het woord) dag en nacht aan het werk zijn om de gedachten te over de wereld te verspreiden.
Recente ontwikkelingenMaanden van tevoren werd de komst van dit kunstwerk al aangekondigd via diverse media. 26 februari 2019 was het zover. Op de verjaardag van Hildo Krop werd het beeld 'onthuld' door zijn kleinzoon, die dezelfde naam draagt, samen met Ivar Manuel van Stadsdeel Oost. Dit gebeurde door voor een paar uur tijdelijke schijnwerpers aan te steken. Binnenkort worden permanente schijnwerpers geplaatst.
Ik vraag mij af of dit beeld nog wel tot de Amsterdamse School gerekend kan worden. Het naoorlogse werk van Hildo Krop is zoveel eleganter en lichter geworden in vergelijking met zijn vooroorlogse werk.
Ik vraag mij af of dit beeld nog wel tot de Amsterdamse School gerekend kan worden. Het naoorlogse werk van Hildo Krop is zoveel eleganter en lichter geworden in vergelijking met zijn vooroorlogse werk.
Bronnen
Het Parool, 7 juli 2018
Loek van Vlerken en Wim Heij, Hildo Krop. Stadsbeeldhouwer van Amsterdam *(Stichting Instituut Collectie Krop).
E.J. Lagerweij-Polak, Hildo Krop (Sdu Uitgeverij, 1992).
Links
Ingezonden door Corrie Groen- Pickhard
Professionele of persoonlijke bandTwee weken voordat het kunstwerk opnieuw onthuld zou worden werd er op het Oranje-Vrijstaatplein achter een bouwhek een enorm basement gelegd. De portier van het Stadsloket kon mij niet vertellen wanneer de plaatsing van het object zou zijn. Ik ging bijna dagelijks kijken in de hoop op het juiste moment aanwezig te zijn. Helaas, op een avond stond het beeld er gewoon. En kennelijk was het meteen vertrouwd. Het hek was nauwelijks verwijderd of mensen liepen er langsheen zonder op te kijken, anderen gebruikten de sokkel meteen om van de eerste zonnestralen van het jaar te genieten.
Gerelateerde objecten