Details
Naam
Consolefiguren, Overtoom 213 Amsterdam
Aantal afbeeldingen: 6
IntroductieTwee kleine beelden die verrassend veel zeggen over de geschiedenis van dit pand.
Type objectBeeld
Vervaardiger Johannes Warners (Architect)
Hendrik van den Eijnde (Kunstenaar)
Hendrik van den Eijnde (Kunstenaar)
Datum1926
Materiaallavabasalt
Huidige eigenaarParticuliere eigenaar
AchtergrondTwee opmerkelijke hoofden sieren de consoles bij de ingang van Overtoom 213. Hun gezichten drukken onverzettelijkheid en verzet uit. De stijl ervan is verwant aan de Amsterdamse School. Ze worden dan ook toegeschreven aan Van den Eijnde. Het gebouw zelf is overigens geen Amsterdamse School gebouw. In zijn biografie over Van den Eijnde noemt Ype Koopmans de stijl ervan "Duits-Oostenrijks". Eén van de figuren, met troffel en schietlood, verwijst naar het beroep van de opdrachtgever, de aannemer Philip Andries Warners, vader van de architect F.A. Warners. De andere figuur drukt te handen tegen de oren. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de geschiedenis van de bouw.
Ype Koopmans schrijft dat vader Warners het fortuin dat hij had gemaakt als bouwer van het Scheepvaarthuis wilde investeren in een royaal bedrijfspand, naar een ontwerp van zijn zoon Johannes (broer van de bekende F. A. Warners). Bij gebrek aan middelen was de bouw vanaf januari 1917 stil komen te staan. Pas jaren later, toen Warners ook weer de uitbreiding van het Scheepvaarthuis werd opgedragen, konden de werkzaamheden worden hervat. Intussen werd het ontwerp echter door de directie van de Amsterdamse dienst voor Bouw- en Woningtoezicht als verouderd beschouwd. Zij heeft Warners vervolgens nogal tegengewerkt. In een noot vermeldt Koopmans dat de brieven van beide partijen die in het dossier van Bouw- en Woningtoezicht worden bewaard "boekdelen spreken". Als we deze context kennen, snappen we de beelden beter.
Ype Koopmans schrijft dat vader Warners het fortuin dat hij had gemaakt als bouwer van het Scheepvaarthuis wilde investeren in een royaal bedrijfspand, naar een ontwerp van zijn zoon Johannes (broer van de bekende F. A. Warners). Bij gebrek aan middelen was de bouw vanaf januari 1917 stil komen te staan. Pas jaren later, toen Warners ook weer de uitbreiding van het Scheepvaarthuis werd opgedragen, konden de werkzaamheden worden hervat. Intussen werd het ontwerp echter door de directie van de Amsterdamse dienst voor Bouw- en Woningtoezicht als verouderd beschouwd. Zij heeft Warners vervolgens nogal tegengewerkt. In een noot vermeldt Koopmans dat de brieven van beide partijen die in het dossier van Bouw- en Woningtoezicht worden bewaard "boekdelen spreken". Als we deze context kennen, snappen we de beelden beter.
Bronnen
Ype Koopmans, H.A. van den Eijnde (Assen, 1994).
Ingezonden door Gert-Jan Lobbes
Professionele of persoonlijke bandIk was er al vaak langs gekomen en ben blij dat ik nu de achtergrond ken van deze wat merkwaardige beelden.
Gerelateerde objecten