Details
Naam
Naaitafel, Museum Het Schip
Aantal afbeeldingen: 4
IntroductieDeze naaitafel van Van Loghem is een topstuk in de collectie van Amsterdamse Schoolmuseum Het Schip.
Type objectMeubelstuk
Vervaardiger J.B. van Loghem (Architect)
Datum1920
MateriaalHout (tropisch), Textiel
OpdrachtgeverLabor Omnia Vincit
Huidige eigenaarMuseum Het Schip
AchtergrondDeze naaitafel van de Haarlemse architect en meubelontwerper Han van Loghem is uitgevoerd door Meubelfabriek Labor Omnia Vincit uit Oosterbeek.
LOV werd van 1910 tot 1935 geleid door de ‘verlichte’ ondernemer Gerrit Pelt die een hogere levensstandaard voor de arbeider nastreefde. Hij verzorgde huisvesting en diverse sociaal-culturele voorzieningen voor zijn werknemers en door middel van winstdeling in de vorm van aandelen werden zij in de loop der tijd mede-eigenaren. De vormgeving van de producten uit de fabriek diende een positieve uitwerking te hebben op de gebruiker. Om deze reden werkte de LOV samen met vele kunstenaars.
In haar boek over de meubelfabriek schrijft Karin Gaillard: 'Tot de boeiendste ontwerpen die LOV heeft uitgevoerd behoren die van de Haarlemse architect J.B. van Loghem (1881-1940) uit omstreeks 1920. (…) Kenmerkend in Van Loghems werk uit deze periode zijn (…) het roodgebeitste (iepe- of esse-)hout en de uit drie- of meerhoekige panelen opgebouwde vlakken, die begrensd worden door donkere randen van kostbaar ebben-, coromandel- of goedkoper zwart gebeitst hout.'
LOV werd van 1910 tot 1935 geleid door de ‘verlichte’ ondernemer Gerrit Pelt die een hogere levensstandaard voor de arbeider nastreefde. Hij verzorgde huisvesting en diverse sociaal-culturele voorzieningen voor zijn werknemers en door middel van winstdeling in de vorm van aandelen werden zij in de loop der tijd mede-eigenaren. De vormgeving van de producten uit de fabriek diende een positieve uitwerking te hebben op de gebruiker. Om deze reden werkte de LOV samen met vele kunstenaars.
In haar boek over de meubelfabriek schrijft Karin Gaillard: 'Tot de boeiendste ontwerpen die LOV heeft uitgevoerd behoren die van de Haarlemse architect J.B. van Loghem (1881-1940) uit omstreeks 1920. (…) Kenmerkend in Van Loghems werk uit deze periode zijn (…) het roodgebeitste (iepe- of esse-)hout en de uit drie- of meerhoekige panelen opgebouwde vlakken, die begrensd worden door donkere randen van kostbaar ebben-, coromandel- of goedkoper zwart gebeitst hout.'
BeschrijvingHet tafelblad is vierkant en opgebouwd uit driehoekige vlakken met een ingelegde ruitvorm in het midden. De poten zijn met elkaar verbonden in een gewelfde vorm. Hoekaccenten in donker hout. Onder de tafel is een trapeziumvormige wolzak zichtbaar. Het tafelblad kan worden opengeschoven.
De robuuste vorm, de begrensde panelen en het gebruik van een luxe houtsoort maken dit zeker tot een art deco-meubel. Behoort Van Loghems werk ook tot de Amsterdamse School? Karin Gaillard vindt het strenger van vorm en daarom overtuigender: “Van Loghems voorliefde voor gesloten vierkante vlakken in combinatie met parabolische, ronde of konische vormen sluit aan bij de vormentaal van de Amsterdamse School, maar zijn werk is veel strenger en soberder en daardoor vaak overtuigender dan de klassieke voorbeelden van deze stroming met hun geëxalteerd plastische vormgeving.”
De robuuste vorm, de begrensde panelen en het gebruik van een luxe houtsoort maken dit zeker tot een art deco-meubel. Behoort Van Loghems werk ook tot de Amsterdamse School? Karin Gaillard vindt het strenger van vorm en daarom overtuigender: “Van Loghems voorliefde voor gesloten vierkante vlakken in combinatie met parabolische, ronde of konische vormen sluit aan bij de vormentaal van de Amsterdamse School, maar zijn werk is veel strenger en soberder en daardoor vaak overtuigender dan de klassieke voorbeelden van deze stroming met hun geëxalteerd plastische vormgeving.”
Bronnen
Karin Gaillard, Labor Omnia Vincit. Een idealistische meubelfabriek 1910-1935, (Arnhem, 1991)
Ingezonden door Sylvia Moerland
Professionele of persoonlijke bandCollectie Museum Het Schip
Gerelateerde objecten